Załącznik nr 1 do Uchwały Senatu nr 68/2012 z dnia 14.06.2012 r.
EFEKTY KSZTAŁCENIA DLA KIERUNKU STUDIÓW PEDAGOGIKA
STUDIA PIERWSZEGO STOPNIA — PROFIL PRAKTYCZNY
Forma studiów: stacjonarne i niestacjonarne
1. Umiejscowienie kierunku w obszarach kształcenia
Pedagogika to dyscyplina naukowa obejmująca przedmiotem swoich badań i praktyk edukację, wychowanie i kształcenie (nauczanie i uczenie się) człowieka we wszystkich fazach jego życia. Jako dyscyplina zajmująca się faktem społeczno-kulturowym jakim jest wychowanie, uczenie się, samorozwój oraz opisem procesów związanych z wprowadzaniem człowieka w kulturę, w życie społeczne osadzona jest zarówno w humanistyce, jak i w obszarze badań społecznych. Zatem przedmiot jej badań umiejscowiony jest w obszarze idei (ideały, normy, powinności), jak i praktyk społecznych. Jako nauka o wychowaniu i kształceniu łączy te dwie perspektywy: humanistyczną, koncentrującą się na istocie wychowania, nauczania i uczenia się człowieka we wszystkich fazach jego życia oraz społeczną, dotyczącą środowisk wychowawczych, systemów instytucji oświatowych i opiekuńczych, ich funkcji i znaczenia w rozwoju człowieka.
Pedagogika zajmuje się rozumieniem tego, jak ludzie rozwijają się, uczą w ciągu całego życia oraz krytyczną analizą istoty wiedzy i rozumienia w wymiarze ich jednostkowych i społecznych konsekwencji. Obejmuje analizy procesów edukacyjnych, systemów i podejść oraz ich kulturowych, społecznych, politycznych, historycznych i ekonomicznych kontekstów.
2. Cel studiów
3. Efekty kształcenia
Objaśnienie oznaczeń:
K - (przed podkreślnikiem) kierunkowe efekty kształcenia:
W - (po podkreślniku) kategoria wiedzy
U - kategoria umiejętności
K - kategoria kompetencji społecznych
H1P - efekty kształcenia w obszarze kształcenia w zakresie nauk humanistycznych dla studiów pierwszego stopnia
S1P - efekty kształcenia w obszarze kształcenia w zakresie nauk społecznych dla studiów pierwszego stopnia
01, 02, 03 i kolejne — numer efektu kształcenia
Nazwa kierunku studiów: pedagogika Poziom kształcenia: studia pierwszego stopnia Profil kształcenia: praktyczny |
|||
Symbol efektu kształcenia dla kierunku |
Po ukończeniu studiów pierwszego stopnia |
Odniesienie do efektów kształcenia w obszarach kształcenia w zakresie nauk humanistycznych, społecznych |
Odniesienie do efektów kształcenia zawartych w standardach kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela |
|
WIEDZA |
|
|
K_W01 |
ma podstawową wiedzę o miejscu pedagogiki w systemie nauk, specyfice przedmiotowej i metodologicznej oraz o jej związkach z innymi dyscyplinami naukowymi |
H1P_W01
|
|
K_W02 |
zna podstawową terminologię używaną w pedagogice i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych zorientowaną na zastosowanie praktyczne w obszarze studiowanej specjalności |
H1P_W01 H1P_W03 |
|
K_W03 |
ma uporządkowaną wiedzę na temat procesu wychowania i kształcenia, jego filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych, biologicznych, psychologicznych i medycznych podstaw, zorientowaną na zastosowanie praktyczne w powiązaniu ze studiowaną specjalnością |
H1P_W01H1P_W02
|
NW_c |
K_W04 |
zna wybrane koncepcje człowieka: filozoficzne, psychologiczne i społeczne stanowiące teoretyczne podstawy działalności pedagogicznej |
H1P_W01 S1P_W05 |
|
K_W05
|
posiada ogólną znajomość budowy i funkcji organizmu ludzkiego, ma podstawową wiedzę na temat biologicznego, psychologicznego i społecznego rozwoju człowieka, zna podstawowe pojęcia i mechanizmy psychospołeczne związane ze zdrowiem, jego ochroną i promocją w zakresie niezbędnym dla wybranej działalności praktycznej powiązanej ze studiowaną specjalnością, |
H1P_W02 S1P_W05 |
NW_a |
K_W06 |
ma podstawową wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach |
S1P_W04 |
|
K_W07 |
ma elementarną wiedzę o wybranych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach, zorientowaną na wykorzystanie w praktycznej działalności pedagogicznej w obszarze wybranej specjalności |
S1P_W02 S1P_W03 |
|
K_W08 |
ma podstawową wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń, odnosi ją do wybranych obszarów działalności pedagogicznej |
S1P_W05
|
NW_b |
K_W09 |
zna podstawowe teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów, w powiązaniu ze studiowaną specjalnością |
H1P_W02S1P_W03 |
NW_d |
K_W10 |
ma podstawową, uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących, zorientowaną na zastosowanie w praktyce pedagogicznej |
S1P_W02 S1P_W03S1P_W08H1P_W02 |
NW_e |
K_W11 |
zna najważniejsze tradycyjne i współczesne nurty i systemy pedagogiczne, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania, w powiązaniu ze studiowaną specjalnością, zorientowaną na wykorzystanie w praktycznej działalności pedagogicznej |
H1P_W02 |
|
K_W12 |
ma elementarną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w pedagogice, a w szczególności o problemach badawczych, metodach, technikach i narzędziach badawczych; ukierunkowaną na wybrany obszar działalności pedagogicznej |
S1P_W06H1P_W03 |
NW_f |
K_W13 |
ma uporządkowaną wiedzę na temat wybranych subdyscyplin pedagogiki, obejmującą terminologię, teorię i metodykę, zorientowaną na zastosowanie praktyczne w ramach studiowanej specjalności |
H1P_W02H1P_W03 |
|
K_W14
|
ma podstawową wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji; celach, podstawach prawnych, organizacji i funkcjonowaniu różnych instytucji związanych z wybranym obszarem działalności pedagogicznej |
S1P_W09H1P_W06 |
NW_g |
K_W15 |
ma podstawową wiedzę o uczestnikach działalności pedagogicznej, zorientowaną na zastosowanie w praktycznej działalności pedagogicznej w obszarze studiowanej specjalności |
H1P_W08S1P_W04 |
NW_h, NW_i |
K_W16 |
ma uporządkowaną wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach, procedurach stosowanych w wybranych obszarach działalności pedagogicznej związanych ze studiowana specjalnością |
H1P_W07 |
NW_j |
K_W17 |
ma elementarną wiedzę o bezpieczeństwie i higienie pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, zna elementarne metody oceny stanu zdrowia, objawy i przyczyny wybranych zaburzeń oraz techniki udzielania niezbędnej pomocy w powiązaniu ze studiowaną specjalnością |
H1P_W09 |
NW_k |
K_W18 |
ma elementarną wiedzę na temat projektowania ścieżki własnego rozwoju |
|
NW_l |
K_W19 |
ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych |
S1P_W07 |
NW_m |
K_W20 |
zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego |
H1P_W10S1P_W10 |
|
|
UMIEJĘTNOŚCI |
|
|
K_U01 |
potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z działalnością pedagogiczną w ramach studiowanej specjalności |
S1P_U01 S1P_U08 |
NU_a |
K_U02
|
potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania wybranych problemów pedagogicznych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań, |
S1P_U01 S1P_U02 H1P_U09 |
NU_b |
K_U03 |
potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin do diagnozowania, projektowania i realizowania działań w celu podniesienia efektywności własnej pracy z wybranymi grupami społecznymi w powiązaniu ze studiowaną specjalnością |
H1P_U03 H1P_U04 H1P_U09 S1P_U01 S1P_U02 |
NU_c NU_e |
K_U04 |
potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań |
H1P_U10 S1P_U03 S1P_U08 |
|
K_U05 |
potrafi diagnozować i prognozować sytuację życiową jednostek oraz planować i realizować działania praktyczne w wybranym obszarze działalności pedagogicznej |
H1P_U10 S1P_U03 S1P_U08 |
|
K_U06 |
potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności związane z wybranym obszarem działalności pedagogicznej, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT) |
H1P_U01 H1P_U02H1P_U14 S1P_U11 |
NU_d NU_h |
K_U07 |
posiada podstawowe umiejętności badawcze pozwalające na analizowanie przykładów badań oraz konstruowanie i prowadzenie prostych badań pedagogicznych w odniesieniu do wybranego obszaru działalności pedagogicznej; potrafi opracować i zaprezentować wyniki, opracować wnioski (z wykorzystaniem ICT) oraz wskazywać kierunki dalszych badań |
H1P_U05 S1P_U01S1P_U02 |
|
K_U08 |
potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie, na tematy dotyczące wybranych zagadnień pedagogicznych; z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin |
H1P_U01H1P_U11 H1P_U12 H1P_U13 S1P_U09 |
|
K_U09 |
ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie pedagogiki, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów, w języku ojczystym i obcym |
H1P_U11H1P_U14S1P_U10 S1P_U11 |
NU_f |
K_U10 |
posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów, kierując się przy tym zasadami etycznymi |
H1P_U01S1P_U05 |
|
K_U11 |
potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań pedagogicznych w obrębie wybranej specjalności |
S1P_U04H1P_U03 |
|
K_U12 |
potrafi rozwiązywać konkretne problemy pedagogiczne, prognozować przebieg ich rozwiązywania, przewidywać skutki planowanych działań, organizować i realizować działania pedagogiczne, dokonywać analizy wspomnianych działań ukierunkowanej na ich modyfikację w określonym obszarze praktyki pedagogicznej |
S1P_U06S1P_U07H1P_U04 |
NU_n |
K_U13 |
potrafi ocenić przydatność i zastosować typowe metody, procedury i dobre praktyki do realizacji zadań związanych z wybranymi obszarami działalności pedagogicznej, potrafi podjąć elementarne działania diagnostyczne, profilaktyczne, pielęgnacyjne i ratownicze odpowiednie do potrzeb uczestnika działalności pedagogicznej |
H1P_U06H1P_U09 S1P_U06S1P_U07 |
NU_g |
K_U14 |
potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności, dostrzega i analizuje dylematy etyczne w powiązaniu z działalnością praktyczną; przewiduje skutki konkretnych działań pedagogicznych |
S1P_U05 |
NU_l |
K_U15 |
potrafi animować prace nad rozwojem osobistym uczestników procesów pedagogicznych, wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie |
S1P_U06 |
NU_j |
K_U16 |
potrafi pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania |
H1P_U04 |
NU_i NU_m |
K_U17 |
posiada umiejętności ruchowe z zakresu wybranych form aktywności fizycznej niezbędne do wykonywania zadań zawodowych w obszarze wybranej działalności pedagogicznej |
|
|
|
KOMPETENCJE SPOŁECZNE |
|
|
K_K01 |
ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia |
H1P_K01H1P_K04 S1P_K01S1P_K06 |
NK_a |
K_K02 |
ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profesjonalnych |
H1P_K02 |
|
K_K03
|
ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki |
S1P_K03H1P_K03 |
NK_b |
K_K04 |
ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej |
S1P_K04 S1P_K06 H1P_K04 |
NK_d |
K_K05 |
dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki |
H1P_K04 S1P_K04 |
|
K_K06 |
jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych i praktycznej działalności pedagogicznej |
S1P_K04 H1P_K04 |
NK_e |
K_K07 |
jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie |
S1P_K02 H1P_K02 |
|
K_K08 |
odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne |
S1P_K03 S1P_K05 |
NK_f |
K_K09 |
dba o poziom sprawności fizycznej niezbędnej dla wykonywania zadań właściwych dla działalności zawodowej i promocji własnego zdrowia |
|
|
PWSZ w Raciborzu, 2002-2016